upload/projects/

Volkswagen van T1

1.

Først havde jeg fundet en fil fra Thingiverse. Filen var en STL-fil, som skulle laves om til en stepper-fil, for at kunne lave om i den. Filen fra Thingivers var for lille ift. mit stel. Derfor skulle den modelleres. Men inden jeg kunne gå i gang med det, skulle jeg fikse filen for fejl. Det gjorder jeg i PrusaSlicer, samt forenklede detaljegraden i modellen. 



2.

Nu kunne jeg gå i gang med at ændre filen fra en STL-fil til en stepper fil. Her startede jeg med at arbejde i Fusion360, da Onshape ikke have den funktion. Men opdateringen med denne funktion, kom dagen efter. Hvor jeg så forsatte på Onshape. 



3.

Jeg fik skaleret bilen op, så den passede til mit stel. Her tog jeg udgangspunkt i akselafstanden mellem dækkene. Der var ikke hjulkasser i den eksisterende model, så dette fik jeg tilføjet, samt et "mellemgulv", som kommer til at arbejde sammen med et træskellet, som jeg vil komme ind på senere. 



4.
Der var heller ikke tag på den eksisterende model, så dette fik og også tilføjet. Her tog jeg udgangspunkt i nogle arbejdstegninger til et Volkswagen V1, som jeg fandt. 

5.
Her er arbejdstegningerne. 

6.

Jeg opdagede, at jeg ville få problemer med, at få hjulene til at rotere pga. skroget mellem hjulkasserne. Så det fik jeg skåret fra. 



7.
Jeg fik delt stellet og skallen på den eksiterende bil. 

8.

Da printet var mildest talt, alt for stort til 3D printerne, måtte jeg dele bilen op i parts. Her endte jeg på 16 parts. Printe tiden pr. del er i gennemsnit 22 timer. For af samle mine parts, lavede jeg et "LEGO" ligene system. 



9.
Jeg fik i løbet af 2,5 uge printet alle mine parts. Mit længste print var på 42 timer og mit korteste 14 timer. I alt samlede jeg 2 kg. Support sammen, hvilket er et gennemsnit på 125 gram pr. print. Hvert færdigt print vejer 187,5 gram i gennemsnit.

10.
Jeg sleb de forskellige dele. For at gøre dem klar til spartel. 

11.

Efter at bilen var blevet slebet, spartlede jeg den, for at slippe for så mange ujævnheder, som muligt. 



12.

Da den var blevet spartlede, skulle den males. Det inkluderede en masse inddækningsarbejde. 



13.

I mellem, at mit malearbejde skulle tørre, fik jeg skåret skelettet til min bil. Det er projekteret, så det passer præcis på skelettet og sidder i spænd i bilen, så der ikke behøves lim eller skruer. Det blev skåret på laserskæren og er udført, så delende er fældet ned i hinanden. 



14.
Samtidig med dette, pillede jeg lyden ud af det første udkast, jeg ville have lavet mit projekt ud fra. Denne bil. 

15.

Lyden og displayet fungerede som det skulle. Men batterierne skulle udskiftes, samt skulle der fjernes nogle ledninger. Så jeg skulle i gang med at lodde. 



16.

Jeg lavede 4 versioner af hjulkapslerne. Nogle var for korte, andre for smalle. Men til sidst lykkedes det, med et perfekt fit. 



17.

Jeg fik samtidigt med mit skellet, skåret mine to surfboard. De blev dels lavet fordi de passede til temaet, men også for at skjule nogle af ujævnhederne fra printende på taget. 



18.

Efter hele grundfarven var færdig kunne jeg gå i gang med at dekorere bilen. 



19.
Den ene side. Færdig. 

20.
Den anden side. Færdig. 

21.
Bagsiden. Færdig. 

22.
Forsiden. Færdig. Klistermærke tilføjet ved hjælp af folieskæren. 

23.

Lyd færdig. Der er boret hul til lyd kontakten ved højre forhjul. Desuden er der boret hul i bunden til kontrolpanelet. Batteriner er udskiftet og placeret i forreste del af skellettet. 



24.
Klik for at hente 3 STL.stl
Linket til thingivers

https://www.thingiverse.com/thing:2642473